Agressief gedrag van klanten en publiek komt steeds vaker voor. De impact op de medewerkers en organisaties is groot. De eerste reacties bij medewerkers zijn schrik, angst, schuldgevoel en boosheid. Deze kunnen leiden tot prikkelbaarheid, onzekerheid, vermijdingsgedrag en eventueel ziekteverzuim.
Agressief gedrag is gedrag dat door medewerkers ervaren wordt als bedreigend, intimiderend, beledigend, laatdunkend, arrogant, seksistisch of racistisch. Agressief gedrag komt vaak voort uit emotionaliteit; irritatie, frustratie, woede, angst. Wanneer mensen met agressie of geweld in aanraking komen roept dit bij hen ook meestal heftige emoties op. Reageren vanuit deze emotionaliteit werkt altijd averechts. Dit gedrag versterkt de emoties van de agressor en zo wordt de escalatie in de hand gewerkt. Wie sturing wil geven aan een situatie waarin sprake is van agressie of geweld, moet eerst zichzelf kunnen besturen.
De Agressietraining leren mensen zichzelf te kunnen besturen. Dit kan pas wanneer ze zicht en controle krijgen op hun eigen emotionaliteit. In de training leren medewerkers agressief gedrag rationeel te beoordelen, hun emoties te reguleren. Verbaal en ook met lichaamshouding en stemgebruik de touwtjes in een situatie stevig in handen te houden. Agressie beantwoorden met zelfverzekerdheid en deëscalerend optreden: omgaan met agressie!
Mogelijke programmapunten 'Agressietraining':
Doelstellingen 'Agressietraining':
Inzet van een trainingsacteur bij 'Agressietraining':
De acteur laat aan de hand van karaktereigenschappen en gedragingen verschillende vormen van agressie zien. Tevens worden situaties geoefend om te achterhalen hoe met verschillende vormen van agressie om te gaan. De theorie wordt hiermee praktisch ingezet. Het gaat er niet zozeer om alles te kunnen benoemen. Het gaat om het herkennen.
De definitieve duur en inhoud van de Agressietraining wordt in overleg met u bepaald.